128. Dááág 2018, hallóóó 2019!


2018….. als ik dit jaar zou moeten typeren, was het een jaar vol uitdagingen, zowel op werk- als op privégebied. Sommige uitdagingen ben ik vrij zichtbaar  en publiekelijk aangegaan, zoals het maken van Natuurfotografie Magazine en het leven inblazen van Natuurfotografie Instagram, beide toffe nieuwe projecten waar ik in 2019 gráág een vervolg aan geef. En over andere uitdagingen wil ik niet veel meer kwijt dan dat het fijn is om te merken dat er soms veel meer mogelijk is dan je denkt…..en dat kerst 2018 er één was om in te lijsten in een Gouden Lijstje!

1. Januari:  Een nieuwe uitdaging: Natuurfotografie Magazine

Ruim een jaar geleden keken staarden we gevieren naar een leeg whiteboard.
We bundelden heel veel enthousiasme, bestrooiden het met goeie ideeën en blusten het af met kwaliteit en tadaaaaaa….. daar bakten we 6 prachtige magazines van!

Cover Natuurfotografie Magazine Vos
Cover Natuurfotografie Magazine Vos

2. Februari: Weer winter weer!

Ondanks de verhalen…dat het nooit meer wil sneeuwen en dat die winters niet meer zijn wat ze waren, valt er stiekem tussen de bedrijven door echt nog wel eens een vlokje en weet een watertje onder nul te komen. Ook in 2018 werd het weer winter weer... en natuurlijk rende ik onmiddellijk naar buiten om lekker in de sneeuw te gaan spelen.

Vos in een sneeuwstorm.
Vos in een sneeuwstorm.

3. Maart: Vos op het ijs

Terwijl we ons al bijna opmaakten voor de lente, werden we ook in maart nog even getrakteerd op wat serieuze winterkou. Pas toen een vos voor mijn neus het ijs over stak, realiseerde ik me dat die bikini echt nog even terug de kast in moest….

Vos op het ijs
Vos op het ijs.

4. April:  Vossenwelpjes

Die lente liet niet lang op zich wachten en in april toonden de eerste vossenwelpjes hun koeziekoezie koppies.
Het welpenseizoen van 2018…… daar zou ik boeken over kunnen schrijven, maar ik houd het kort: De welpen gingen dit jaar in de uitverkoop: Drie voor de prijs van één, op een heerlijk makkelijk bereikbare locatie, zodat iedere toevallige voorbijganger met zijn telefoon een welpenportretje kon schieten. En of dat voor- of achteruitgang is, daar ben ik nog niet helemaal uit (…). Maar ook ik had een kaartje en was erbij 😛

baby vossenwelp
Vossenwelpje.

5. Mei: Libellen

Fotografie is naast mooie foto’s maken ook voor een heel groot deel beleving. Ik wil die natuur horen, zien, voelen  proeven en ruiken. En omdat dat met groepsfotografie niet zo goed lukte, ontvluchtte ik soms de welpengekte en vond mijn Zen-moment bij de libellen.. Stil. Leeg. Heerlijk.

_X1B6655_dragonfly_sunset
Winged Wonders – libellen in mooi licht.

6. Juni:Vossenwelpen groeien op

Maar natuurlijk kon ik het niet helemaal laten. Ik volg vossen al zo lang en ze zijn nu eenmaal zo leuk….. Langzaam zag ik de welpjes  in echte vossen veranderden. Een fantastisch proces: Eerst groeien de oren en de poten en dan groeit de rest erin. De dag dat je, als vos, niet meer wilt dat mama je vacht verzorgt komt onherroepelijk dichterbij…. Maar tot die tijd kun je er als puberwelp best nog even van genieten…:D6_fox_love.jpgVossen groeien op en laten nog net toe dat moedervos teken verwijdert.

7. Juli: Juffer

En werd het me weer te druk…dan was er altijd wel een juffer te porren om even voor te doen hoe dat ook alweer moest…kalm aan doen.
Deze juffer was overigens zo goed als dood, dus bij nader inzien besloot ik hier toch maar geen voorbeeld aan te nemen.

Zen moment gezocht.
Zen moment gezocht.

8. Augustus: Héét

Ik weet niet hoe jullie je het voorjaar en de zomer herinneren, maar in mijn geheugen was het non stop zonnig en warm, van half maart tot en met eind september. Het concept ‘regen’ was tot een zeldzaamheid teruggebracht. Weer eens wat anders dan ‘your average’ welpenseizoen, waarin je met windkracht 6, een graad of 8 en eindeloze regenbuien heel hard een hobby-switch zat te overwegen….
Deze zomer leek het wel alsof ik in Zuid Spanje was, in plaats van aan de Nederlandse kust. Nooit eerder had ik de duinen zo geel gezien. En nooit eerder kraakte dat gras zo hard als ik er overheen liep. Eindelijk dat Mediterrane klimaat waar ik altijd op gehoopt heb. Klimaatverandering mag een bitch zijn, maar voordelen heeft het zeker!

7_X1B8873_lazy_fox.jpg
En ook de vossen hadden het héét!

9. September

Om te kunnen creëren….of het nu gaat om foto’s, tekeningen,teksten of iets anders…. heb ik een zekere rust en ruimte nodig. Die leegte zoek ik graag in de natuur, maar soms…is dat best even zoeken. En heel fijn om dat dan te vinden, soms in het heel simpele….

zonsondergang silhouet
Zen moment gevonden.

10. Herfst

De herfst van 2018 was de mooiste herfst ooit. Of het nu een gunstig neveneffect was van die veel te droge zomer of een toevalligheidje: de kleuren waren fijner dan de beste schilder ze had kunnen mengen. We maakten een heerlijke wandeling en ik zag het licht. Dat zó betoverend was, dat er van foto’s maken weinig terecht kwam en vooral genieten overbleef.
herfst_sfeer.jpg

11. Blurred lines

En die paar mooie herfstdagen waren voor mij genoeg voor het hele herfstseizoen. Die overdosis aan kleuren vangen in een paar duizend pixels leek een onhaalbare missie, maar uiteindelijk kwam voor mij de essentie van mijn herfst perfect samen in mijn blurred lines.

_X1B7917_herfst_abstract
Yes…dat vúúr..van die zwarte stammen en de roodoranje beukenbladeren die samen voor vuurwerk zorgen, dat zocht …!

12. December…..

December was een maand die ik niet in foto’s kon en wilde vangen, omdat fotografie weliswaar één van de belangrijkste dingen in mijn leven is, maar zeker niet het enige. En het was fijn om even aandacht te kunnen schenken aan andere dingen. Even tot rust te komen, tevreden terugblikkend op een niet perse altijd makkelijk, maar toch ook wel een heel mooi en bijzonder jaar. En vooruit te kijken met zin in…… 2019! In het fotograferen, in de hopelijk mooie foto’s die zullen volgen. Maar vooral in de mooie momenten, fotografisch én persoonlijk….

Kerst-  en Nieuwjaarskaart
Kerst- en Nieuwjaarskaart 2018 – © Roeselien Raimond

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Prachtig het jaar samengevat in je geweldige foto’s Roeselien. En dat vossen de boventoon voeren is alleen maar een pluspunt 😉 Ik hoop dat je in 2019 net zo’n prachtig jaar mag hebben, met vele mooie natuurmomenten. Of ze nou zen zijn of niet.

    Groet, René

    1. roeselien schreef:

      Dank voor je mooie complimenten en leuke reactie, René! 😀

  2. Annemarie de Vries schreef:

    super mooi Roselien… En wie weet wat er dit jaar gebeurt! ….

    1. roeselien schreef:

      Dankjewel….en hopelijk veel moois 😀

  3. Menno schreef:

    Mooie samenvatting en op naar een nieuw jaar met mooie momenten.

Plaats een reactie