Goudgeel Geluk – Gele Baby Eendjes


Het was een mooie zomeravond en ik was bijna jarig. Om de volgende dag lekker fris en fruitig te kunnen feesten, was ik een avondje thuis. Ik kan dat.
En terwijl ik alvast fantaseerde over alle cadeaus die ik zou krijgen, zag ik vanuit een ooghoek dat het licht wel erg mooi dreigde te gaan worden. Dat was niet de bedoeling, want dan klopt fomo op de deur en die was niet uitgenodigd!
Net iets te levendig drong het beeld van verjaardagswelpjes in gouden licht zich aan me op. Jeez, wat was irritant mooi. Ik schudde deze zinloze gedachte met moeite van me af en maakte spleetjes van mijn ogen om die te enthousiaste avondzon te negeren. Wat redelijk lukte….

Tot één geniepig, volhardend straaltje zich een weg naar mijn netvlies wist te banen. Heel, heel even opende ik mijn ogen en wierp ik héél kort een heel klein blikje in mijn tuin. Met de bedoeling direct weer weg te kijken, maar mijn blik gleed als vanzelf via de pergola met druiven over mijn houten vlonder, langs mijn vijver, soepeltjes tussen de appelboompjes en mijn roestuintje door naar mijn met blauweregen omkranste poortje, terwijl de avondzon elk detail van een warm gouden randje voorzag. Het licht was zo fel en de paarse bloemen versierden het poortje zo mooi, dat het wel een soort …paradijspoortje leek. Zie je het voor je? Houd dit beeld even vast.

Ik heb al jaren, zo niet al heel mijn leven, een guilty pleasure: gele babyeendjes. Een liefde die door de meeste van mijn echte mannen-collegae niet gedeeld wordt. ‘Te schattig. Te kinderachtig. Te geel. Te badeendje’. Maar aangezien ik toch geen enkele echte-mannen-ambities heb, fiets ik me elk voorjaar weer de tandjes, op zoek naar mijn persoonlijke collectors item. Soms slaagde ik erin ‘gewone’ bruine babyeendjes te vinden, maar geen gele. Niet zo heel gek, aangezien eendenkuikens slechte tijden beleven en dus een soort van schaars goed geworden zijn. En zo gingen, tot mijn verdriet, maar liefst zes (!) lentes geheel gele-eendjes-loos voorbij…..

Terug naar mijn tuin. Mijn blik werd dus richting water gesleurd: dóór dit poortje, naar de saai zwarte sloot erachter en ik wilde net mijn blik lostrekken, toen hij plots met piepende remmen tot stilstand kwam. Het zwart werd opgelicht door dobberende gouden balletjes! Want precies op dat moment, zwom een witte moedereend met babyeendjes – géle babyeendjes – langs mijn poortje. Yessss! Mijn blauweregen bleek niet zómaar een blauweregen, maar de lijst van één van de mooiste levende schilderijtjes die ik in tijden zag.

Hier hoefde ik niet lang over na te denken: Action time! Ik draaide me om, rende naar binnen, ontdekte dat 13 treden ook best in anderhalve stap kunnen en griste mijn camera uit mijn tas. 1,82 seconde later lag ik nog net niet naast moeder en baby’s in het water. En exact op dat moment startte het gouden uurtje. Alsof een onzichtbare hand de gordijnen opentrok en de theaterverlichting aanzette: Alle spots op de eendjes. En ik was er klaar voor! Moedereend wat minder. Die vond me een tikje te druk. Geeft niks, story of my life. Ik zette snel mijn ‘doe maar ff normaal’ pet op en het feest kon beginnen. Mama eend liet me uitgebreid van haar goudklompjes genieten en het gouden gezelschap trakteerde me op een avondvullende show. Dit jaar dus geen verjaardagswelpjes, maar wel preverjaardagsgeleeendjes. Een mooier verjaardagscadeau had ik me niet kunnen wensen!

Moedereend met jonge eendjes
Bezorgservice met fluffy goudklompjes!
Moedereend met gele baby eendjes
Mama eend moet nog een beetje aan me wennen en houdt haar kinders heel dichtbij.

Geel eendje
Babyeendjes. Te schattig. Te kinderachtig. Te geel. Te … badeendje.
Geel eendje van voren
“Resistance is Futile” en ze wéten het!
Vier kleine gele eendjes
Charmeoffensief in viervoud.
Geel eendje met een duck face
Kijkend naar deze foto begreep ik ineens waar de term ‘Duck Face’ vandaan komt…
Schattig geel baby eendje
Babyeendje in een zee van bohekbubbels…kan het nog schattiger?
Twee kleine gele eendjes in mooi avond licht
Ja dat kan; gele eendjes in het kwadraat!
Geel babyeendje in tegenlicht
Goud!

13 reacties Voeg uw reactie toe

  1. bianca van der Vlies schreef:

    Hoi Roeselien,

    Wat een super vertederende serie van de “bad”eendjes.

    Mag ik vragen met welke lens je ze hebt gemaakt?

    Groetjes Bianca

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    1. roeselien schreef:

      Hi Bianca,

      Dank je voor je leuke reactie. Deze foto’s zijn (zoals de meeste van mijn foto’s) gemaakt met de Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM II

      Grtz & goed weekend,
      Roeselien

      1. bianca van der Vlies schreef:

        Hoi,

        Prachtig, ik heb die lens ook maar het lukt mij nooit om van die mooie bokeh te krijgen.
        Ga weer oefenen. ☺️

        Groetjes en ook fijn weekend.
        Bianca

        Verstuurd vanaf mijn iPhone

      2. roeselien schreef:

        Dan weet je iig zeker dat het niet aan de lens ligt 😉 Maar, mocht je wat informatie willen over hoe je mooie bokeh kunt fotograferen? Daar heb ik ooit een artikel over geschreven en de korte versie staat online: https://www.natuurfotografie.nl/wat-is-bokeh/

  2. Andrea Gulickx schreef:

    Te leuk geschreven, met te leuke en mooie foto’s. Ik smelt achter de computer. Mijn weekend is nog beter. Super foto’s en blog Roeselien

    1. roeselien schreef:

      Dank je wel voor je leuke en lieve reactie, Andrea, dat maakt ook mijn weekend beter 😀

  3. Precies dat… wat Andrea hierboven schrijft.
    Bden inmiddels ook geheel gesmolten..

    Dankjewel en hartelijke groet, Corrie

    1. roeselien schreef:

      Bedankt…fijn om te lezen 😀

  4. Nancy schreef:

    Geweldig weer, Roeselien!

    1. roeselien schreef:

      Dank je, Nancy! 🙂

  5. Ankie Beckman-Peels schreef:

    Lieve Roeselien, prachtige foto’s weer en leuke tekst !
    Heb er van genoten, bedankt voor het delen.
    Liefs Ankie

    1. roeselien schreef:

      Lieve Ank,

      Leuk dat je de moeite hebt genomen het te lezen en even te reageren; dank je! 🙂

      Liefs,
      Roes

Plaats een reactie